Tuning tippek Japán autóhoz…
Japán tuning autó mit-hogyan érdemes szakútmutató
Sok tuningcuccot összevásárolhatsz az autódra, hiszen egy kereskedőnek minden eladó, ami a polcon van és itthon sajnos rengeteg a követendő rossz példa az összedobált stílustalan autókra, így még másolással sem biztos, hogy ütős lesz a végeredmény.
Te is könnyen beleeshetsz abba a hibába, hogy megtetszik egy ismerősöd autóján egy lökhárító és te egyből olyat akarsz venni a sajátodra, de STOP!
Vajon a Te japán autódon ugyanolyan jól fog mutatni???
A lökhárító lehet, hogy gyönyörű lesz (önmagában), de könnyen meglehet, hogy az autóddal együtt már olyan párost fognak alkotni, mint az a bizonyos tehén és a gatya…
Mit érdemes a Japán tuning autódra tenned, vagy mit nem?
Itt szépen rendszerbe szedve mindent megtalálsz.
Általánosságban annyit érdemes tudnod a japó irányzatról, hogy ha lelki szemeid elé képzeled a kész autódat, akkor valahol a Fast and the Furious első rész autóira kell hasonlítania a végeredménynek.
Ha hánysz a filmtől és ettől az egész stílustól, akkor ne csüggedj, mert léteznek még ettől eltérő kevésbé agyonkoptatott stílusmegoldások a Japán autódra.
Természetesen az itt leírtak nincsenek kőbe vésve, hiszen pl. a MITSHUBISHI Lancer-eket, SUBARU Impreza-kat sok esetben rally stílusban építgetik.
Léteznek klasszikus Japán autók teljesen más stílusban megépítve, de azért remélem, tudok neked adni némi támpontot a tuningoláshoz…
Japán tuning külső optika...
Első lökhárító:
A lökhárítód nyugodtan lehet hótoló jelegű, felhajlított szélű koptatós, simán kinyúlhat előre is, hogy hosszabbítsa az autódat. Léteznek olyan lökhárítók, amelyek akár 20 cm-el is megnyújtják az autódat.
Persze csak a jó ízlés határain belül és nem így...
Ha rövid és magas építésű autód van, (csapott hátú Suzukik, Daewoo Matiz), akkor a hatalmas hótolót, és a nagy előrenyúlást érdemes mellőznöd, mert siralmas lesz a végeredmény, de erről később.
A lökhárítód bővelkedhet légbeömlőkben, de ez nem azt jelenti, hogy neked kell lyukakat vágnod a lökhárító olyan részeire, amit ha meglátna a tervező sírva fakadna. (Sajnos ezt muszáj volt leírnom ismerve a jó magyar tuning ízlést.)
Mint látod a lökhárító formaburjánzása egészen elmehet már beteg, akár az ALIEN sorozat díszleteit is megszégyenítő irányba, ami nem baj, ha egy tervező munkájáról van szó és nem a szomszéd műremekéről, aki látott már üvegszálat, műgyantát és gittet.
Érdekes mennyi múlik egy felni választáson. Ez a Civic megérdemelt volna egy „pazarabb” felnit is, de ez más téma.
Hátsó lökhárító Japán tuning autóra:
Itthon nagy divat a földig lehozni a hátsó lökhárítót, de a Japán helyzet azért egy hangyányit másabb...
Sajnos sokan azt hiszik, hogy attól lesz sportosabb az autó megjelenése, ha a hátsó lökhárítót egy marha nagy toldattal közelítik a földhöz.
Ezzel pont az ellenkezőjét lehet elérni…
Mindenki tudja, hogy a sportos tuningautók laposak, inkább hasonlítanak egy Ferrari-ra, mint egy Daewoo Matiz-ra.
Ha a hátsó lökhárítódat kiegészíted egy nagyon mély toldattal, akkor ezzel az autód hátulját optikailag magasítani fogod, tehát a lapos sportautó feeling át fog csapni miniterepjáróba.
Az oly divatos és gyakran még házilagosan is elkészített „briliáns” tervezői munkáról árulkodó toldatok helyett érdemes lesz komplett lökhárítóban, vagy a toldatok nem túl mélyenszántó változataiban gondolkodnod.
Jellemző a Japán stílusra a nagy, akár az ormótlanság határát is súroló diffúzor, ami arra szolgált a verseny-sportban, hogy nagy sebességnél rászívja az autót az aszfaltra, de az utcai tuningnál túlnyomó részt ez csak optika.
Az eredeti rendeltetéshez közeli látvány…
és az eredeti rendeltetéstől látványosan különböző „utcaisodott” változat, rettentő béna kipufogóvég választással, de erről később...
Na, ez már japós :)
Küszöb spoiler:
Ha ilyen autód van, akkor nem kell feltétlenül ragaszkodnod a visszafogott stílushoz. Hatalmas csavarás, ovális, kerek, vagy a cápa kopoltyújára emlékeztető légbeömlők jöhetnek dögivel.
Arra azért ügyelned kell, hogy a küszöb ne lógjon ki túlságosan a felnik síkjából, mert úgy fog kinézni, mint egy terepjáró fellépője.
Ezt persze ellensúlyozhatod szélesebb felnikkel, vagy nyomtávszélesítőkkel.
Hátsó szárny:
Na ezekre az autótípusokra való a hatméteres aluszárny (vasalódeszka), a csapott hátú autók kivételével, mert amúgy is „sporttatlanul” magas testalkatukat ez még tovább magasítja.
Hátsó szárny ügyben nem csak vasalódeszkát rakhatsz rá, hanem a legelvetemültebb, alien díszlet jellegű szétbonyolított hagyományos spoilerköltemények is jól fognak mutatni a japánodon.
Ez a kép példa az elbénázott, nem az autó stíusához illő, alulméretezett felni választásra és a fentebb említett túlságosan kilógó terepjáró fellépő jellegű küszöb spoilerre is.
Egy kis Magyar valóság…
Te is láthatod mennyire nem való a Japán stílusú szárny a szögletes, vagy a Német autókra, pedig ez a különleges, darab jól mutathat pl. egy Hyundai Coupe-n. Azt már lassan felesleges lenne írnom, hogy a felni választás is totál bucsó lett :P
Kaszni:
Légbeömlők bőven mehetnek a motorháztetőre…
DE!!! Csak is ízlésesen!
Ha ebben a stílusban akarsz építkezni, akkor nem árt megnézned néhány neves amerikai, vagy japán műhely autóit, mert sajnos a kínai ezeket a légbeömlő utánzatokat hihetetlen béna formákkal és műkrómutánzatú külsővel bírja gyártani és jó sok helyen olcsón is bírja ám kínálni…
és néha amerikai barátainkat is elhagyja a jó ízlés, amikor malacormányt csinálnak a Hondára :) + a felni is bucsó…
Természetesen az itthoni felhozatalból nem nehéz előhalászni a rossz példákat…
Ez egy elég bénán összedobált külföldi darab, pedig látszik, hogy költött rá az ember. Külön röhejes, hogy még egy hátsó spoilert is ráhörcsögölt a motorháztetőre. A felni kicsi az autóra és „húsz centivel” van beljebb az autó szélétől…
„gyönyörű és sportos” látvány :)
A hazai tecsó gazdaságos tuninglégbeömlődemóautók egyik gyöngyszeme.
Oké, hogy azt írtam, hogy szinte mehet rá minden, ami légbeömlő, de azt is hozzá kell tennem, hogy ezek 90%-a irtózatosan ciki, olcsó és röhejes, pláne, ha a további kiegészítők is csak fokozzák a giccs érzést.
Japánéknál szintén divatos még a kivágott (kiflexelt) motorháztető is. És itt jön az érdekesség…
Nem ám nekiesni otthon fater kisflexével a géptetőnek, mert kiábrándító lesz a végeredmény és valaki majd jól beküldi egyszer az autódat a kotlók közé… :) és akkor nézhetsz.
Az ilyen kivágásokhoz, gyártanak idomokat, vagy komplett motorháztetőket, amelyek normálisan illeszkednek az autód formavilágához, így nem csak ott lehet nyílás, ahol azt az eredeti motorháztető merevítése éppen megengedte.
Természetesen mi Magyarok szeretjük az ilyen idomokat, olyan autókra is rátenni, amelyekre még véletlenül sem illenek.
Az idommal egy kicsit többe fog kerülni a kivágás, hiszen azt meg kell venni, szakműhelyben gyönyörűen kigittelve össze kell hozni a karosszériával, éppen ezért végül meglehet, hogy olcsóbb lesz a komplett motorháztető csere, de így legalább elmarad a tecsó és a sufni jelleg.
Ha már a motorháztetőnél tartunk...
Karbon, vagy szűkösebb anyagi kertek mellett feketére fújt géptető csaknem kötelező.
A karbon motorháztető lényege: A karbon elemek (szénszál) jóval kisebb tömegűek, mint a jól ismert acél, ezért is használják a versenysportban, és még számtalan helyen. (űrtechnika, repülés, forma 1, stb-stb…)
A súlycsökkentés az egyik legfontosabb dolog a tuning világában, nem is beszélve a szakítószilárdság többszöröséről az acéllal szemben. Az már egy másik téma, hogy optikailag is megdobja az autódat.
Szárvédő szélesítés?
A sárvédő szélesítés költségeit könnyen megúszhatod, mert az esetek döntő többségében nincs.
Jól megválasztott felnikkel szélesítés nélkül is szép látvány.
Ha azt szeretnéd, hogy hasonlítson az autód a csilliárd lóerős, nem csak optikailag tuningolt Toyota Supra-kra, Nissan Skyline-okra, stb., akkor nincs mese szélesítened kell, mert ezek az autók a németeknél oly divatos széles peremű felniken járnak, ami már megkívánja a szélesítést.
Ha már szélesítesz, akkor használj széles peremű, vagy tisztességes nyomtávú felniket, mint a képeken látod, mert rettentő bénán tud kinézni, ha a kiszélesített autód esetlen pálcika lábakon áll.
Japán tuning fényezés és matricák:
Ahogy az előző képeken látod, nyugodtan hagyhatod az autódat egyetlen színben pompázni, vagy ha dekorálsz, akkor teljesen „össze kell firkálnod” a vasat.
Félmegoldás nincs...
A többiekkel ellentétben ehhez a stílushoz illik inkább a sok felirat, nonfiguratív minta, a többszínű fényezés és a jó értelemben vett csicsa.
Ha azt szeretnéd, hogy igazán japános legyen a végeredmény, akkor komolyan kell venned a matricázást, az ajtódon díszelgő „kívánságlista” nem elég, az egész autót be kell terítened, de könyörgöm terveztesd meg a dekorációt valami igényes céggel.
Nem a sok matricától, hanem a gondos tervezéstől lesz szép a végeredmény.
Fontos! Nem játszik, a dekorációssal előzetes tervezés nélkül előre kivágatott béna hullámkompozíció, a két forintért kapható, előre elkészített pepita zászló és a többi, az autó forma- és stílusvilágától látványosan elütő olcsó, feltűnéskeltő giccs.
Ha a pénztárcád engedi, akkor nyugodtan nekiszaladhatsz komolyabb airbrush műveknek is, mert illik a japánra. (Persze nem a lángcsóvák, hanem az anime és fantázia témák.)
Megint csak a komolyabb külföldi cégek munkáit tudom ajánlani figyelmedbe, mint követendő példát…
és nem az itthoni felhozatalt.
Lámpák:
Szinte kötelező a csere…
Nincs kikötés, nem is tudnál olyan lámpát venni, ami nem ezekre a típusokra való, hiszen a vaskeresztes Golf lámpa, nem jó a Civic-be :)
Felnik:
Mielőtt alufelni vásárlásra adnád a fejed, tudnod kell, hogy többségében a sokküllős nagy átmérőjű sík palástú felnik jellemzőek erre a stílusra.
Amikor minden tökéletes és a felni választás is 5 csillag.
A komolyabban megépített, nem csak optikára hajtó soklóerős változatokhoz viszont, már a széles kilógó peremű ugyancsak sokküllős felni dukál.
A japó felnije…
Amerikai barátaink szeretik belevegyíteni a „rizsrakéra” érzésbe a saját krómmániájukat, így előfordulhatnak japó autók között szétkrómozott DUB felnis változatok is, amelyek természetesen nem illenek ehhez a stílushoz, de hát a „nekem tetszik”-kel mindent meg lehet magyarázni, itthon és az USA-ban is.
Az eredeti Japán tuning, a sebességről, az autók versenymotorrá alakításáról szól és nem az aranyláncos fekák szétkrómozott lassú krúzolásáról.
Össze nem illő dolgok: Japán stílusban épített autó amerikai kerekeken és ami nagyon gáz: a hatalmas hátsó szélesítés mögött mi az a kis béna felni méret? Szélesebb felnire már nem futotta, vagy csak a csillogás volt a lényeg és nem az összkép?
Neon és LED fények:
Nemhogy nem ciki, hanem egyenesen már kötelező.
Belső optika...
Az eddig leírtakból már nagyjából látszik, hogy a Japán autók esetében sok olyan dolog csont nélkül használható, amelyre normál esetben ráragasztanád a csicsa címkét.
A belső sem kivétel…
Az ezüst színű, sportkormányon keresztül a mindenféle fénylő villogó belső kiegészítők, neonok, ledek mind-mind bejáratosak lehetnek az autódba.
Meg kell jegyeznem, hogy ezekből a kütyükből sem mindegy, hogy milyet veszel meg, mert a kínai ezt is előszeretettel gyártja és a szakavatott szem kilométerekről is vágni fogja, hogy 100 forintos kirakodóbazár van az autódban.
Vajon Te könnyen különbséget tudsz tenni tuning és csicsa között? Króm antennautánzat, (ablaktörlő)spoiler, sportkormány(védő) és sportülés(huzat).
Sokan esnek abba a hibába, hogy mindenfélét megvesznek, ami jól mutat a bolt polcán és ennek köszönhetően piros kormány díszeleg az autóban kék váltógombbal, króm cuccok keverednek szálhúzott alumíniummal és így tovább.
Nagyon fontos az, hogy az autód belső szín és formavilága azért egységes legyen…
Érdemes úgy tehát úgy építkezned, hogy a felhasznált alkotóelemek, színe, anyaga és formavilága ne üssön el egymástól, tehát, ha már valahol karbonnal kezdtél, akkor a többi tuning kiegészítődnek is érdemes karbonosnak lennie.
Japán jellegzetesség az utólag beépíthető műszerfal tetejére felhajított fordulatszámmérő, és a műszerekkel roskadásig teletűzdelt A oszlop.
A belső teret nyugodtan átkárpitoztathatod, vagy átfényeztetheted harsány színekkel is, csak ennek is harmonizálnia kell a külsővel és a belső kiegészítőkkel.
Színek…
Alapvetően 3 egymáshoz illő színnek kell dominálnia az autódon, és ezeknek itt-ott vissza kell köszönni kiegészítőben.
Ennél a stílusnál nem fontos visszafognod magad. Egészen nyugodtan használhatsz harsány színeket, narancssárgát, neon zöldet, rózsaszín és magenta árnyalatokat, de egyszerre csak egyet, majd ezeket kell kiegészítened néhány kevésbé izgága odaillő színnel.
Japán tuning autó kipufogó...
Amennyiben egységes stílusú autót szeretnél végeredményként látni, akkor a „hurkatöltő” jellegű kipufogókat érdemes nézegetned.
Fogalmam sincs miért, de a japók szeretnek még az 1.6-os motorú autókra is hatalmas átmérőjű kályhacsövet akasztani, értelme nincs, de náluk divat, úgyhogy ezt te is nyugodtan megteheted.
Ez nem 1,6-os de jól látszik a kipufogó átmérő nagyzási mánia és a korábban emlegetett diffúzor.
A felülről belehugyozásra is alkalmas DTM, vagy ovál kipufogóvégeket és béna utánzataikat nem érdemes erőltetni, mert nem illik a stílushoz.
Egy végződés szimplán, vagy oldalanként bőven elég, nyugodtan a bolt polcán hanyagolhatod az egymás mellett sorakozó filctoll méretű kiröhögőket.
Japán autó futómű tuning...
Nem kötelező teljesen beleverned az autódat a betonba, de az ültetést te sem úszhatod meg.
Lesznek majd ezren, akik azzal érvelnek, hogy a jó magyar utakon nem szabad ültetett autóval járni, főleg ha egy agyonspoilerezett hótolós Japánról van szó, de hiába építed mag az autódat gyönyörűen, ha annyira lesz sportos a megjelenése, mint egy kiemelt Lada Niva-nak.
Néhány centit ültetned kell az autón ahhoz, hogy normális megjelenése legyen. Ha tényleg gondot okoznak a bukkanók, de a pénztárcád kibír ültetés gyanánt 400-700ezer forintot, akkor nyugodtan beleugorhatsz egy air-ride futóműbe, amellyel akár menet közben is, az útviszonyoknak megfelelően állíthatod az autód magasságát.
Air-ride: ha felemelem, közlekedek, ha leengedem, vagány leszek.
Remélem, mondanom sem kell, hogy az ültetésre és a sport futóműre nem csak a látvány miatt lesz szükséged, hanem azért, hogy az autód kanyarban ne viselkedjen úgy, mint egy kiszámíthatatlan hintaló.
Kivételek…
Nem vonatkoznak 100%-ban az itt leírtak a rövid, vagy magas építésű autókra, gondolok itt az új Swiftre, Wagon r-re, Ignisre, Toyota Yaris-ra, Nissan Micra-ra stb., mert a kiálló alumínium tetőszárnyak és a földig érő spoilerezés optikailag magasítja a kisautókat, így egy aluszárny, ami normál esetben jól mutat egy Honda Prelude-ön, az égimeszelőt fog csinálni egy Matiz-ból.
De ezekről később...
Hozzászólások Tuning tippek Japán autóhoz… cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.