Sportkiröhögő, vagy sportkipufogó?
Tévhitek a tuning sportkipufogókról...
Első körben szeretnék neked eloszlatni néhány gyakori félreértést a témával kapcsolatban:
Okoz-e a hátsó dob cseréje teljesítménynövekedést?
Nem, csak sportosabb lesz a hangja és úgy érzed majd, hogy jobban megy az autód, de nem fog jobban menni :)
Okoz-e a hátsó dob cseréje nagyobb fogyasztást?
Normál esetben nem, de mivel tetszeni fog neked a hangja és állandóan nyomni fogod neki, ezáltal többet fogsz tankolni.
Többet fog fogyasztani az autó teljes sportrendszer használatával?
Nem, sőt még kevesebbet is fogyaszt, mert javítja a motor hatásfokát és teljesítményét, csak Te fogod állandóan ütni az autót, ami viszont már nagyobb fogyasztást jelent.
Fog javítani a teljesítményen egy komplett, nagyobb átmérőjű házi rendszer felbarkácsolása?
Nem feltétlenül, sőt még ronthat is a teljesítményen, mert a túl nagy csőátmérővel pontosan az ellenkező hatást éred el.
Te is tudhatod, hogy nem vagyok ellensége a házi barkácsolósdinak, de sajna ez ingoványos talaj...
Hogyan tudod a "kipufogódat tuningolni"?
Az a cél, hogy a motorból minél gyorsabban és könnyebben elhúzzon a kipufogó gáz.
Erre nagy ívben tojnak a gyártók, (tisztelet a ritka kivételnek) mert nekik az alacsony káros anyag kibocsájtás, az olcsó előállítás és a csendes járás a fő céljuk.
Pontosan a fenti okok miatt, a gyári kipufogó rendszer mindent szolgál, csak a sportos autózást nem. Nyilván te, mint tuner tudsz ezen változtatni, de nem ész nélkül.
Mire kell odafigyelned?
A motorblokktól a kipufogód végéig egy komplett rendszerről van szó és ebben a rendszerben nem variálhatod eszetlenül az összetevőket, mert csak egy halom ablakon kidobott pénz, egy kókány rendszer, kétes teljesítmény és fogyasztásnövekedés lesz a jutalmad.
A profi komplett rendszerek nem véletlenül kerülnek annyiba amennyi az áruk, hiszen komoly áramlási számítások előzik meg a megszületésüket, ezáltal a lehető legjobban megkönnyítik az autód motorjának légzését, amely komoly teljesítménynövekedést eredményez.
Mitől lesz tuningolt egy kipufogó rendszer?
1. Leömlő
Itt mutatkozik meg az első nagy különbség! Ha felnyitod a motorháztetőt és megsasolod a gyári leömlődet, akkor azt fogod látni, hogy a gyár a motorból kilépő csöveket igyekszik a lehető legrövidebb úton egy csőbe gyomrozni.
Ezzel csak az a bibi, hogy a motorból nem folyamatosan jön a kipufogó gáz. Egy ilyen gyári leömlőben egyszerre érkeznek meg a szűkített részbe a kieresztett kipufogógáz impulzusok, így akadályoztatják a gáz folyamatos áramlását.
Ezzel szemben érdemes megnézni a fenti gyári típusnak megfelelő Supersprint leömlőt...
Jól látszik a képen hogy a két szélső és a két középső cső van egybehozva, így ez a leömlő szépen egymás után rendezi a csőben sorba a kipufogott gázadagokat.
Ez a kis aprócska különbség óriási jelentőséggel bír az autód menetteljesítménye szempontjából, hiszen javul a hengerek öblítése, nem kell "önerőből" szenvednie a motornak a kipufogással.
2. Katalizátor
Na, hogy erre mi szükség van? Óriási fojtás a motornak.
Egy bibi van vele, hogy sok autóból nem lehet csak úgy kihajítani ezt az alkatrészt, mert a motor hibás adatokat fog kapni és a fogyasztás meg fog nőni, a teljesítmény pedig nem.
Ha ilyen szabályozott katalizátorod van, akkor sajna zsebbe kell nyúlnod és szét kell nézned a sportkatalizátorok között.
Ha nem ilyen katalizátorod van, akkor ezekhez lehet egy katalizátor helyettesítő csövet is vásárolni, amelybe ugyanúgy bele lehet csavarni az eredeti lambda szondát.
3. Közép és hátsó dob
Nos... :) ezek sem arra vannak kitalálva, hogy élvezhesd az autód hangját és főleg nem arra, hogy a lehető legjobb teljesítményt kihozzák az autódból.
A gyári kipufogódobokban lemezek és járatok segítségével ütköztetik ide-oda a kipufogógázt, melynek sebessége így alaposan le is lassul, amellett, hogy veszít a hangjából.
A hangsúly a lassuláson van, ami nem tesz jót a lóerőknek. Már megint az autód motorjának kell azon erőlködnie, hogy megszabaduljon a kipufogógáztól.
Pontosan erre találták ki a sportdobokat, amelyek ütköztetés nélkül egyetlen perforált csövön, hagyják magukon átsuhanni a gázt.
A fenti képeken jól láthatóak a különbségek a gyári dobokhoz képest.
Mivel itt nincs ütköztetés és torlódás, nem az autód motorjának kell erőt kifejtenie ahhoz hogy áttolja a rendszeren a kipufogó gázt. Ezek a sportdobok úgy működnek, mint a fegyverek hangtompítói.
Nyilván nem halkítják az autód hangját olyan mértékben, mint egy gyári dob, de gondolom ezt Te sem bánod.
4. Csövek
Könnyen gondolkodhatsz úgy, hogy a kevesebb fojtás érdekében csak meg kell növelned a kipufogórendszer csőátmérőjét.
Mi lesz a gond?
A gyári átmérő helyett a tuning kipufogókat gyártó cégek is nagyobb csőátmérőt használnak, ám ezeket pontos számításokkal a leömlőhöz és a dobokhoz illesztik. Ezért van az, hogy a komplett sportrendszerek hatalmasat dobnak az autó menetteljesítményén.
A mindenféle számítások nélkül elkészített túl nagy csőátmérőjű rendszerben lelassul a kipufogó gáz így a motorodnak nem a vékony csőátmérő okozta fojtás, hanem a kipufogó rendszerben lévő lassan áramló, nagy tömegű gáz kituszkolásával kell megbirkóznia.
Néhány jó tanács...
Ne beszélj lóerő növekedésről, ha lecseréled a hátsó dobot, mert a gyári rendszerben akkora fojtás van, hogy a hátsó dob szinte már semmit nem számít, csak az autód hangja lesz sportosabb és persze óriásit javul az optika is hátulról.
Mivel a hátsó dob csak a vékony gyári rendszer hangját engedi szabadon, ezért hatalmas különbség van egy sportrendszer és egy szimpla hátsó sportdob hangja között.
Jó oké tudom... árban sem egy kategória a kettő, ám a rendszerek hangja sokkal mélyebb öblösebb és amikor tolod neki, akkor hallatszik, hogy magasabb fordulaton sem erőlködik az autód.
Milyen érzés, amikor egy tuning kipufogó rendszer van az autód alatt?
Ismerős az, amikor nyomod neki és magasabb fordulaton, csak ordít az autó, viszont a fordulatszámmérő csak alig vánszorog felfelé?
Nos ezt elfelejtheted, kb. olyan érzés mintha két-három utast kiszállítanál az autódból, azt fogod érezni, mintha egy óriási tehertől szabadítottad volna meg az autódat.
Ez az én tapasztalatom, neked mi véleményed és tapasztalatod a témáról?
Hozzászólások Sportkiröhögő, vagy sportkipufogó? cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.