RENAULT Twingo

RENAULT Twingo

Pazar autóhifi minimál külső

Az autó ismerős lehet azoknak, akiket kissé jobban foglalkoztat az autóhifi világa, mint az átlagos felhasználót. Először Magnat-os korszakát élte a kicsike, a beszerelés és a hangzás minőségét a 2001-es hangminőségversenyen, profi 600+ kategóriában elért első helyezés minősíti legszemléletesebben.

Az idők azonban változnak, a fejlődés nem állhat meg, ezért a rendszerben radikális változások történtek, főleg a beépítésre került márkák tekintetében.

Kezdjük az utastér bemutatásával, azon belül a front-end, ami a jelforrás, tehát azon, ami ebből kijön, már javítani nem lehet, ezért nagyon fontos a minősége. A fejegység szerepére a debreceni ACR csapat a JVC SH-9101-es EISA díjas berendezését választotta, elsősorban részlet gazdag, nagy felbontású, levegős hangja, 4V-os kimenete miatt. Ezen kívül olvassa az MP3 és WMA fájlokat is, de ez már csak hab a tortán.

Ezt követően a jel egy SOUNDSTREAM aktív hangváltóba érkezik ami feldarabolja a szélessávú jeleket magas, közép, mélyközép és mély hangsávokra. Erre azért van szükség mert a torzításmentes és kristálytiszta hang érdekében minden hangtartományt külön erősítő hajt.

Az első szett egy két utas, 13 centiméter átmérőjű EMPHASER szett, ami mivel aktív rendszerről lévén szó a saját hangváltója nélkül lett beépítve.

A magassugárzók az A-oszlop tövében helyezkednek el és egy furcsa formájú tartót alkottak számára, ami lehetővé tette a legideálisabb elhelyezést. 

Mivel az autóban nincsen térhang processzor a hangszórók megfelelő szögbe állításával kellett megoldani az élethű térképzést (mint később kiderült, elég sikeresen). Az EMPHASER középsugárzók szintén fent, a műszerfal két sarkában, szögbe döntve, saját kis kamrába zárva működnek. A hangszóró többek között könnyű, karbon membránnal, butil gumi peremmel és hatalmas mágnessel rendelkezik, amit igazán nem lehetett könnyű bevarázsolni a jelenlegi helyére. Az elhelyezésnek sok előnye van, azonban a megvalósítás általában komoly akadályokba ütközik. Jelen esetben is teljesen egyedi műszerfalat igényelt, amit az ülések kárpitozásával megegyező plüssel borítottak. 

Az ilyen megoldásokkal az a baj, hogy nehéz meghagyni olyan jelentéktelen apróságokat, mint pl. a levegő keringtető rendszer nyílásai. Az ötletesség azonban meglepő dolgokra képes: a Twingo, a debreceni üzlet logóját használta fel erre a célra. A műszerfal közepén, hangszóróselyemmel borítva biztosítja a szabad légáramlást. 

A tervezéskor több dolgot figyelembe vettek: a rendszernek meg kellett felelnie holmi vájtfülű igényeinek, és arra is alkalmas kellett, hogy legyen, hogy némi fülkárosítást demonstráljon. Ezen okból a teljesen kiszigetelt ajtóban (bitumenlap és kúpos szivacs!), egyedi MDF-ből készített ajtópanelben, 20cm-es NEO sorozatú EMPHASER mélynyomó gondoskodik arról, hogy az első szett önállóan is megállja a helyét, méghozzá hiányérzet nélkül. A mélyhangok pedig biztosan nem fognak késni a középhez képest! 

A magassugárzókat és a közepeket egy négycsatornás EMPHASER EA470-es szólaltatja meg. A 20cm-eseket egy ugyanilyen elektronika két csatornája hajtja. A három utas szett minden sugárzója külön végfokot kapott. 

A csomagtartó sem maradhatott ki az átépítésből, kinézete sokak számára megtévesztő, a mélysugárzók például nem a megszokott módon, hanem egymással szemben fordított fázisban lettek beszerelve, így sokan azt gondolják, hogy az alsó sor csak tükökép. A zárt láda, amibe kerültek, nagyrészt 1cm-es hajlított plexiből készült, így tökéletesen látható a belseje (inkább a szem, mint a fényképezőgép számára- a szerk.), a három erősítő, no meg a díszítésre szánt tükrök. A harmonikus integritást némi üvegszállal oldották meg, ami az autó színére lett fényezve. 

A végfokok közül az egyiknek mindkét csatorna párja hidalva van, megnövekedett teljesítménnyel hajt a háromból két szubot, a másik elektronika két csatornával az ajtóban levőket (20cm), másik kettő hídban a maradékot táplálja. Az elektronikák alatt két darab Exide akkumulátor biztosítja a rendszer megfelelő tápellátását. 

Meghallgatásakor nagyképűen a „vájtfülű” kategóriába soroltam magam, ezért csak az első szettet használtuk, előtte azonban meggyőződhettem az erejéről is. Az történt, hogy a fotózás helyszínén pár nyálcsorgató úriember kívánta lobogtattatni a füleit, s ennek az autó építője boldogan eleget tett.

Miután kitombolhatták magukat a szubok, sor kerülhetett némi csendesebb mókázásra. Az első benyomásom az volt, hogy az alkotónak határozott elképzelése volt arról, mit is vár a rendszerétől. A hangra nagyjából ráillik az, ami a fejegység kiválasztásakor olyan fontos volt, tehát a levegősség és a részletgazdagság.

Nagyon gyors a rendszer, de egyáltalán nem fárasztó, kellőképp dinamikus. A tér megnyílik mélységében is, a terem- akusztikát kiemelkedően reprodukálja. Mindenesetre már így is nagyon kellemes és ahogy a múltbeli eredmények mutatják, a végén nem lesz kompromisszum.

Hozzászólások RENAULT Twingo cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!