
Miért torzít az autóhifi rendszered hangja?
Mi a torzítás három leggyakoribb oka és hogyan szüntetheted meg?
Oké, de mégis miért torzítanak az autóhifid hangszórói?
Elárulok egy titkot…
Ilyenkor nem a hangszóród torzít. Persze a torz hangot a hangszóróból hallod, de valójában ez a torz hang az erősítőd torz hangja.
A torzítás oka, hogy egyszerűen te csak nagyobb hangerőt akarsz, tovább tekered a hangerőt a kelleténél és az erősítőd torzítani kezd.
Ebben az esetben nem csak torzít az erősítő, hanem túl is melegedhet és ennek következtében az erősítőben lévő túlmelegedés elleni védelem ki is kapcsolhatja az erősítődet.
Sokszor kapcsol ki, vagy túlmelegszik az autóhifi erősítőd? Úgy érzed nagyon hamar elkezd torzítani az autóhifid?
Íme a 3 leggyakoribb ok és a megoldás a problémára...
1. Rosszul értelmezed az autórádió hangerő skáláját
Gyakori tévhit, hogy autóhifi tulajdonosok azt hiszik, hogy a rádió hangerő skálájának valahol a legvégén kellene torzítania a rendszernek.
„ 50-ig van a hangerő skála, de 30 felett már torzít, tehát gyenge a hangszóró.”
Ez butaság!
Az igazság az, hogy az autóhifi rendszer teljesítményének a felső határát valahol a hangerő skála kétharmada környékén kell elérnie, tehát, ha a rádiódon 50-ig van a hangerő és 30-nál már torzít a rendszer, az nem baj.
Azért vannak (teljesen jól) így tervezve az autórádiók hangerő skálái, mert sok zenei felvétel jóval halkabb, mint az átlag, így az autórádióból ebben az esetben hangosabb jelet lehet kiengedni az erősítőbe.
Ha halk a felvétel, hangosabb jelet kell az erősítőbe engedned, lehetséges tehát, hogy a rendszer a teljesítményének felső határát, azaz a torzítást ilyen esetben akár az 50-es hangerőn éri el. Ez nem gond, tehát ezzel ne is foglalkozz többé.
2. Kicsi a hangszóróid felülete, kevés a hangszóród, vagy nagyon el vannak dugva a hangszórók
Az ok egyszerű. Az erősítőd teljesítménye véges, de nem mindegy mekkora, hány és mennyire eldugott hangszórókon szólal meg ez a jel.
Gondolj csak bele...
Köss rá a példa kedvéért egy icipici 10 cm átmérőjű hangszórót az erősítődre. Biztos lehetsz benne, hogy nem lesz hangos, mert az a kicsi, kis felületű hangszóró nem tud elég levegőt megmozgatni.
Köss rá megint csak a példa kedvéért jó sok 10 cm-es hangszórót! Mindjárt hangosabb lesz, mert a felületek összeadódnak és a sok hangszóró az adott bemenő jellel máris több levegőt mozgat, tehát hangosabb lesz ugyanolyan erősítő teljesítmény mellett.
Köss rá egy nagy 20 cm-es átmérőjű hangszórót.
Mi fog történi?
Nagyobb a felület, több levegőt mozgat, tehát ugyanaz az erősítőből érkező teljesítmény sokkal több levegőt tud megmozgatni, amit Te hangosabbnak is fogsz hallani.
Most emeld a füledhez a hangszórót, majd dugd el az ülés alá. Ugye hogy halkabban szól, ugyanolyan erősítő teljesítménynél, ha nem feléd van irányítva?
Nos, legtöbbször az autóban is ugyanez zajlik…
Nem lesz elegendő a hangerő, ha kisméretűek a hangszóróid...
Sok autóba nem fér be a 16-os hangszóró előre, ilyenkor 13-as, 12-es, vagy még kisebb 10cm-es hangszóró van a gyári helyen. Sok autóban pl. Suzuki Wagon R+ 4db 10cm-es hangszórónak elegendő gyári hely van, ami nagyon sovány.
Tudnod kell, hogy a 16cm-esnél kisebb első szettek közül egy sem szól normálisan a legtöbb autóban. Kicsi a felületük, nem mozgatnak meg elegendő levegőt, ráadásul a hangjuk sem eléggé telt.
Ebben az esetben a legtöbben hátra is be szoktak építeni, hangszórókat, ami nem a legjobb megoldás.
Ilyenkor érdemes egy ajtópanelt csináltatni, ahova egy 16-os, vagy több 16-os középsugárzó is elfér.
Tehát, ha emiatt kevés a hangerő, akkor ne vásárolj többwattos hangszórókat és ne vásárolj hátra is hangszórókat. Az ideális megoldás az lenne, ha vásárolnál egy jó minőségű 16-os szettet, csináltatnál neki egy ajtópanelt, ha ez kevés, akkor dupla ajtópanel és még egy, vagy több 16-os szettre lesz szükség.
Nem lesz elegendő a hangerő, ha el vannak dugva a hangszóróid...
Sok autóban mélyen az ajtókárpit alá vannak rejtve a hangszórók, vagy a hangszórók nincsenek a fül irányába fordítva. Ebben az esetben is rosszul használódik fel az erősítőből érkező jel.
Ilyenkor egy kiemelő gyűrű, vagy az ajtópanel lesz a megoldás, amelyben nincsenek eldugva a hangszórók és a legtöbb esetben a fül irányába vannak fordítva.
Ugyanez igaz lehet a mélynyomóra is. Főleg a kis szuperkompakt aktív ládák nagy problémája ez, amikor 13cm-es átmérőjű mélyládával próbál az ember hallható mélyeket csinálni az ember.
Összefoglalva:
Ahhoz, hogy elegendő hangerővel szólaljon meg a zene még az erősítő torzítása előtt, nagyobb hangszórókra, vagy több hangszóróra, vagy kevésbé eldugott, fül irányába fordított hangszórókra lesz szükséged.
3. Az igényeidhez képest kicsi az erősítőd teljesítménye
Több hangerőre van szükséged, de az erősítőd teljesítménye kicsi. Ez is gyakori probléma.
Teljesen minden hány tricsilliárd wattot írtak az erősítődre, az attól még lehet gyenge, főleg az olcsó 50.000.- Ft alatti darabok.
Van a tudástárban egy cikk, ami pont a kamuwattok számolgatásának feleslegességével foglalkozik, úgyhogy ebbe most nem mennék bele sokkal mélyebben.
A lényeg, hogy minél drágább erősítőt vásárolsz, annál kevesebb Watt lesz ráírva, de a tényleges (hallható) teljesítmény valójában egyre nagyobb lesz. Tudom, sok erősítőt hasonlítottam már össze a kollégáimmal és az ügyfeleimmel és bizony ez a helyzet.
Ez azt jelenti, ha olcsó volt az erősítőd és jó sok Watt van ráírva, akkor érdemes egy drágább 60-80 ezres, vagy ha megteheted még drágább erősítőre váltanod, mert kinőtted a 40 ezres erősítők világát és Te többet akarsz, de szerintem többet is érdemelsz… :)
A drágább erősítők persze nem csak nagyobb hangerővel, hanem nagy hangerőn is élvezhető, sokkal szebb hanggal is büszkélkedhetnek, tehát nem csak a hangerő miatt érdemes ezekre áldozni.
Van már drágább erősítőd, a hangszóróid is rendben vannak, de számodra még mindig kevés a hangerő és torzít a rendszer?
Ilyenkor szokás több erősítőre bízni a rendszer ellátását.
Hozzászólások Miért torzít az autóhifi rendszered hangja? cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.