
Autórádió bekötés házilag lépésről lépésre
Autórádió bekötése és ISO csatlakozó bekötése
Ha van egy régi, vagy gyári autórádiód, akkor azt első körben ki kell szedned.
Ha nincs rádió, csak a hűlt helye, akkor kattints ide: AUTÓRÁDIÓ BEKÖTÉSE
A gyári autórádió kiszerelése
A gyári rádiók sokféle trükkös módszerrel lehetnek beszerelve, ha éppen nincsenek egybeépítve a középkonzollal, akkor egy speciális autórádió kiszedő villával, vagy kulccsal ki tudod őket húzni a helyükről.
A fenti autórádió kiszedő készlet sokféleségéből látszik, hogy nagyon nem egységesek a kiszedő kulcsok, de a két leggyakoribb eset, hogy egy lapos horoggal, vagy egy dupla villával kell kiszedni a gyári autórádiót, íme két videó segítség gyanánt...
Volkswagen csoportba tartozó gyári autórádiók kiszedése:
Ford, Opel gyári autórádiók kiszedése:
AUTÓRÁDIÓ BEKÖTÉSE
Ha házilag akarod az autórádió bekötését elvégezni, akkor három különböző esettel találhatod magad szemben...
Válassz a lehetőségek közül:
1. Az autódból csak a kábelek lógnak ki
3. Az autódban szabványos ISO csatlakozó van, de a rádiód hátulján más a csatlakozás
1. Autórádió bekötés, ha az autóban csak kábelek vannak
Ebben az esetben szükséged lesz egy ISO csatlakozóra, amelyet többnyire beletettek az új autórádiód csomagolásába, ha nem, akkor itt meg is tudod rendelni tőlünk: ISO csatlakozók
A képen azt a szabványos ISO csatlakozót látod, amelyet az összes nem gyári és rengeteg gyári rádióhoz csatlakoztathatsz.
Autórádió ISO csatlakozó bekötése
A következő képen az autórádiód hátulját látod. Színekkel jelöltem, hogy az ISO csatlakozóban lévő kábeleknek hova kell befutniuk.
A C. csatlakozóval nem kell foglalkoznod, az az erősítő kimeneti, CD-tár és kormánykerék csatlakozókat mutatja, de sok autórádió típuson ezek nem is itt vannak.
Itt láthatod, hogy a különböző színű kábeleket mire kell kötni, ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor olvass tovább bátran, mert lépésről lépésre leírom, hogyan megy az autórádió bekötése házilag.
A: ISO táp csatlakozó bekötés |
|
4. (Sárga) Állandó pozitív | Ezen a kábelen folyamatosan +12V-ot kell kapnia a rádiónak, mert ennek segítségével őrzi meg az eltárolt rádióállomásokat és beállításokat. |
5. (Kék) Antenna kapcsoló szál | Ezen a vezetéken +12V jelenik meg, amikor bekapcsold az autórádiót. Ez kapcsolja be az elektromos antennát és az autóhifi erősítőt. |
6. (Narancs) Világítás | Itt kikapcsolt világítás esetén testet, bekapcsolt világításnál +12V-ot kap a rádió és ettől függően kapcsolja ki és be a rádió a gombok világítását, vagy halványítja le a kijelzőt. |
7. (Piros) Gyújtás +12V | A kulcs elfordításakor itt +12V-ot kap a rádió és bekapcsol, amint nem kap +12V-ot kikapcsol. |
8. (Fekete) Test |
B: ISO hangszóró csatlakozó bekötés |
|
1. (Lila) Jobb hátsó + |
|
2. (Lila/fekete) Jobb hátsó - | |
3. (Szürke) Jobb első + | |
4. (Szürke/fekete) Jobb első - | |
5. (Fehér) Bal első + | |
6. (Fehér/fekete) Bal első - | |
7. (Zöld) Bal hátsó + | |
8. (Zöld/fekete) Bal hátsó - |
Autórádió tápellátás ISO csatlakozó bekötése
Ne kókizz és ne hörcsögölj!
Az igénytelen módon végzett autórádió beszerelés veszélyes!!! A kábeleket forrasztani kell és nem összetekergetni, majd hebehurgya módon összeszigetelőszalagozni.
Minden esetben forrassz, használj a kötés szigeteléséhez zsugorcsövet, vagy jó minőségű szigetelőszalagot, mert ha lehullik a szigetelés, vagy szétcsúszik az összetekergetett vezeték, akkor nem csak az autórádiód mehet tönkre, hanem az egész autó is leéghet.
A
műszerfalból kilógó kábelek káosza első ránézésre ijesztő lehet, de nem kell megijedned.
A kábelköteg kifésüléséhez és a káosz megszüntetéséhez egy egyszerű próbalámpát
is használhatsz.
A csipeszes végét valahova az autó tiszta fém részéhez kell csatlakoztatnod, míg a másik hegyes végével a rádió helyéről kilógó kábelek végét kell megérintened.
Sárga vezeték bekötése
4. (Sárga) Állandó pozitív | Ezen a kábelen folyamatosan +12V-ot kell kapnia a rádiónak, mert ennek segítségével őrzi meg az eltárolt rádióállomásokat és beállításokat. |
A próbalámpát testre kötöd.
A próbalámpa segítségével meg kell találnod az egyetlen kábelt az autóban, amelyen gyújtás nélkül, az indítókulcs kihúzott állapotában is +12 Volt van, ergo világít a próbalámpa.
Erre a vezetékre kell ráforrasztanod az ISO csatlakozó sárga vezetékét, használj zsugorcsövet, vagy gondosan szigeteld a forrasztást, mert ez a kábel folyamatosan áram alatt van.
Piros vezeték bekötése
7. (Piros) Gyújtás +12V | A kulcs elfordításakor itt +12V-ot kap a rádió és bekapcsol, amint nem kap +12V-ot kikapcsol. |
Most keress egy olyan vezetéket a próbalámpával, amelyen akkor jelenik meg +12Volt, amikor ráadod az autóra a gyújtást. Sok autóban ez nem gyújtás függő, van a egy állás a gyújtás előtt is, bizonyos típusoknál ez az állás ad áramot a kábelre és addig rajta is tartja, míg a kulcsot ki nem húzod a gyújtáskapcsolóból.
Ha megtaláltad, akkor forraszd erre a kábelre az ISO csatlakozó piros kábelét.
Fekete vezeték bekötése
8. (Fekete) Test |
Az előbb felfedezett, sárga kábelre kötött állandó pozitív vezetékre csípteted a keresőlámpa csipeszét, majd megkeresed a kötegben azt a kábelt, amelyen test van, mondanom sem kell, ilyenkor világítani fog a próbalámpa.
Nem kötöd rá a fekete kábelt, mert a gyári kábelkötegben 2 kábelen is lesz negatív. Ez a másik kábel, a rádió világítását bekapcsoló vezeték, amely a helyzetjelzők bekapcsolásakor negatív helyett +12Voltot fog kiadni.
Ezért ha megtaláltad a negatívot adó kábelt, akkor kapcsold be a világítást az autón és ha ezután is világítani fog a keresőlámpa izzója, akkor biztos lehetsz benne, hogy a rendes test kábelt találtad meg, így rá is forraszthatod az ISO csatlakozó fekete kábelét a vezetékre.
Narancssárga vezeték bekötése
6. (Narancs) Világítás | Itt kikapcsolt világítás esetén testet, bekapcsolt világításnál +12V-ot kap a rádió és ettől függően kapcsolja ki és be a rádió a gombok világítását, vagy halványítja le a kijelzőt. |
Ez lesz a második kábel, amelyen negatívot mérhetsz kikapcsolt világítás mellett. Ha a világítást ráadod, akkor +12Voltot találsz rajta a próbalámpával.
Ha így működik, akkor ezt is ráforraszthatod a helyére.
Kék vezeték bekötése
5. (Kék) Antenna kapcsoló szál | Ezen a vezetéken +12V jelenik meg, amikor bekapcsold az autórádiót. Ez kapcsolja be az elektromos antennát és az autóhifi erősítőt. |
Erre a kábelre kötöd az autóhifi erősítőd REM, vagy Remote vezetékét, ez többnyire az RCA kábelek közepén futó szál.
Ezzel kész is az autórádió ISO tápcsatlakozó bekötése, következhet a hangszóró csatlakozó...
Autórádió
hangszóró ISO csatlakozó bekötése
Ehhez a művelethez már nem a próbalámpára, hanem egy jó kondiban lévő ceruzaelemre lesz szükséged.
Kezdd azzal, hogy a kábeldzsungelt valahogy kifésülöd és megpróbálod egymás mellé csoportosítani, azt a 4 pár kábelt, amely valószínűleg a hangszórók kábele lehet.
Ezeket minden autóban más színnel jelölik, sokszor a pozitív, vagy a negatív kábelt jelölik csíkkal, úgyhogy ne keress ilyen jellegű segítséget a kábeleken.
Annyi néha segíthet, hogy bizonyos autóknál egymás mellett futnak, vagy össze vannak csavarva az adott hangszórókhoz vezető kábelek úgy mint a következő képen.
Segítség lehet még, hogy az utólag behúzott hangszóró vezetékek színkiosztása gyakran megegyezik az ISO csatlakozó színkiosztásával, de ki tudja hogyan lett bekötve a kábel másik vége, úgyhogy még ne kösd rá ezekre sem az ISO csatlakozót.
Ha nincsenek egymáshoz illesztve, vagy összetekerve, akkor szépen megblankolod a kábeleket és jöhet a ceruzaelem.
Az elem egyik végét érintsd hozzá az megblankolt kábelek egyikéhez, majd a másik végét egyenként a maradék 7 kábelhez. Ha valamelyik hangszóró érintésre recsegni kezd, akkor máris megtudtad, hogy melyik az adott hangszóróvezeték párja és azt is, hogy első, hátsó, jobb vagy baloldali hangszóróé az adott vezetékpár.
Egy dolgot nem tudsz még, hogy a hangszórópárból melyik a pozitív és melyik a negatív vezeték.
Autórádió bekötés esetén nagyon nem mindegy a hangszórók polaritása, mert a fordítva bekötött hangszórók kioltják egymás mélyhangjait így borzalmasan fog szólni a rendszered.
Keresd meg a helyes hangszóró polaritást
Kérd meg egy ismerősödet, hogy figyelje, vagy ha van rá lehetőség érintse meg a az adott hangszóró membránját.
Te elől az autórádiónál érintsd hozzá az elemet a hangszóró vezetékéhez és amennyiben a hangszóró membránja a mágnestől kifelé mozdul, akkor jó a polaritás, tehát az elem + sarka lesz a hangszóró pozitív vezetéke.
Jó polaritás esetén a membrán kifelé mozdul
Ha az elem hozzáérintésekor a hangszóró membránja nem kifelé, hanem befelé, azaz a mágnes irányába mozdul el, akkor az elem negatív sarka van éppen azon a vezetéken, ahova az autórádió pozitív hangszóró kimenetét kell majd bekötnöd.
Ezzel a módszerrel meg tudod találni az összes hangszóró vezetéket és azt is meg tudod állapítani, melyek ezek közül a pozitív és negatív szálak.
1. (Lila) Jobb hátsó + |
|
2. (Lila/fekete) Jobb hátsó - | |
3. (Szürke) Jobb első + | |
4. (Szürke/fekete) Jobb első - | |
5. (Fehér) Bal első + | |
6. (Fehér/fekete) Bal első - | |
7. (Zöld) Bal hátsó + | |
8. (Zöld/fekete) Bal hátsó - |
Nem maradt más dolgod, minthogy ezeket rákösd az ISO csatlakozóra a fenti táblázat szerint.
Próbáld ki, hogy jól végezted-e az autórádió bekötést
Csatlakoztasd be a rádió hátuljába az ISO csatlakozót.
Elvileg kulcs nélkül nem kellene tudnod bekapcsolni, bár bizonyos rádiótípusok esetében, az ISO csatlakozó mellett lévő biztosítékot egy hellyel arrébb lehet tenni és ilyenkor a rádió kulcs nélkül is működik.
Csatlakoztasd az antennát.
Ha nem illeszkedik az autórádiódhoz, akkor egy filléres antenna átalakítóval könnyen orvosolható lesz a helyzet, amelyet nálunk is be tudsz szerezni.
Antenna átalakító pipa |
Antenna átalakító dugó |
Az antenna átalakítókat itt találod: Antenna csatlakozó átalakító
Ellenőrizd le hogy a gyújtáskulcs ki és bekapcsolja-e a rádiót.
Tárolj le a memóriába néhány állomást, majd vedd ki a kulcsot az autóból, várj egy percet, majd ellenőrizd le, hogy az autórádió bekapcsolása után megjegyezte-e a beállításokat.
Elfelejti a rádió a beállításokat?
Ha igen, akkor előfordulhat, hogy a sárga és piros kábelt meg kell cserélned az ISO csatlakozóban, vagy a rádió hátulján a biztosítékot át kell tenned a másik foglalatba.
Próbáld ki hogy helyesen működik-e a Balance és a Fader.
Ha olyan jelenséget tapasztalsz, hogy egy oldalra Balance-olva, vagy Fader-elve van mély, középső állásban pedig eltűnnek a mély hangok, akkor fordított polaritással van bekötve valamelyik hangszóród.
Az autórádió beszerelés utolsó lépése
Ha minden rendesen működik, megjegyzi a rádió a beállításokat és nem oltják ki a fordítva bekötött hangszórók egymás mélyhangjait, akkor vedd ki a rádiót.
Tekerd be bandázsszalaggal az egész összefogott kábelköteget, hogy csak egy vastagabb köteg érkezzen a rádióhoz.
Told be a rádiókeretet, majd a füleket kihajtva rögzítsd a műszerfalhoz.
Csatlakoztasd újra a rádiót. Told be finoman, ügyelve arra, hogy a fém részek nehogy elnyírják a kábelek szigetelést.
Addig kel tolnod a rádiót, míg a kereten lévő oldalsó rögzítő fülek be nem kattannak a rádió oldalába.
Ha kattan mindkét oldalon, akkor a rádiót már csak a hozzá kapott kiszedővel tudod majd kivenni.
Kész is!
2. Autórádió bekötés, ha az autóban speciális csatlakozó van
Semmi pánik!
Nem kell levágnod a gyári csatlakozót, mert léteznek autóspecifikus átalakító csatlakozók, amelyek a gyári csatidat szabványos ISO csatlakozóra fordítják.
Itt találod őket: Autó specifikus ISO csatlakozó
Megrendeled, elküldjük postai levélként, összecsatlakoztatod és kész is.
Fontos! A gyári csatlakozót ne vágd le az autóról, mert eladáskor így vissza tudod tenni a gyári autórádiót, hiszen az új vevő nem fog felárat fizetni az utólagos rádiódért, ráadásul ezt a rádiót a következő autódban is használhatod.
A gyári autórádió kiszerelésének, az új autórádió fém keretének rögzítésének menetét fentebb görgetve megtalálod.
3. Autórádió bekötés, ha az autódban szabványos ISO csatlakozó van, de a rádiód hátulján más a csatlakozás
Ez a helyzet akkor szokott előállni, ha használt autórádiót vásárolsz és az előző tulaj az autójában felejtette az autórádió csatlakozóját.
Sok esetben a szabványos ISO csatlakozó nem az autórádió hátuljába van építve, hanem van egy köztes kábelköteg, melynek az autó felőli vége ISO, a rádió felőli vége speciális Pioneer, Kenwood, JVC, Sony, Clarion, stb. csatlakozó.
Ilyenkor, ha nem tudod már elkérni a régi tulajtól a csatlakozót, akkor rendelned kell egy rádióspecifikus csatlakozót, amelyeket itt találsz meg: Autórádió csatlakozók
Megrendeled, elküldjük postai levélként, összecsatlakoztatod és kész is.
A gyári autórádió kiszerelésének, az új autórádió fém keretének rögzítésének menetét fentebb görgetve megtalálod.
Hozzászólások Autórádió bekötés házilag lépésről lépésre cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.