
Autóhifi mélynyomó választási tippek II.
A sikeres autóhifi mélysugárzó választás titka...
Ezt a témát hosszasan lehet vesézni, mivel rengeteg tévhit kering az autóhifi mélynyomók körül, ezért megpróbálom nagyjából célirányosan megválaszolni a gyakori kérdéseket.
Ha minden szempontból jó autóhifi mélyládát szeretnél, akkor szánj rá pár percet és olvasd el az egész cikket, mert akkor biztos, hogy kevesebb esély lesz arra, hogy a jövőben bármilyen hülyeséget elhitethetnek veled.
Kell-e neked autóhifi mélysugárzó, miért van rá szükség?
Az autóhifi mélysugárzó láda a hallgatott zenei anyagtól függetlenül mindenképpen szükséges. Még ha a legprofibb első hangszóró szettet is vásárolod, annak sem lesz olyan minőségű mélye, mint amit egy profi mélyláda képes produkálni.
Sajnos sokak szemében az autóhifi mélyládáról kialakult kép a hülyegyerekekről szól, akik csak azért vásárolják, hogy ezzel feltűnést keltsenek.
Nekünk ezeket a vásárlói igényeket is ki kell szolgálni. Ezek az emberek miután összeraktuk rendszerüket, nem arra kíváncsiak, hogy hogyan szól a zene az autóban, hanem az a fontos nekik, hogy tíz, vagy akár száz méternyi távolságból hallatszik-e a dübögés.
Akinek már van némi autóhifis tapasztalata, könnyűszerrel felismeri ezeket az autókat, ugyanis már messziről hallatszik, hogy alapvetően egy silány minőségű, belülről hallgathatatlan rendszer van az autóban és minden erőfeszítés csak azt szolgálja, hogy mindenki messziről hallja az autóhifis "dücc-düccöt".
Ellenben, ha egy izmos, profi hangminőségű rendszer honol az autódban, meg kell barátkoznod azzal a ténnyel, hogy azt nagy hangerőn fogod hallgatni és azt hallani fogja más is.
Már volt autóhifi mélyládám és nem hiányzik a "tuc-tuc".
Ha korábban volt már mélysugárzó az autódban és úgy érzed a normális zenehallgatáshoz nem hiányzik a monoton hátulról érkező morajlás, akkor egy rosszul kiválasztott, vagy gyenge minőségű autóhifi mélynyomó vette el a kedved.
A jó mélyláda úgy szól, hogy észre sem veszed a jelenlétét, hangja tökéletesen illeszkedik az első szett hangjához.
Ez nem azt jelenti, hogy a jó autóhifi mélysugárzó halkan szól, a jó mélysugárzó, izmos, gyors, pontos és precíz, ennek köszönhetően nem fog lemaradni az első szettektől, nem fog külön életet élni a csomagtartóban és nem fog az őrületbe kergetni a folytonos duruzsolásával, még akkor sem, ha az erejétől már mozog a szélvédő! (nem vicc)
A sikeres autóhifi mélysugárzó választás titka...
Az első autóhifi mélynyomó vásárlásakor, tapasztalat híján senki nem hallgatja meg azokat a mélysugárzókat, amelyek beleesnek a rászánt pénzügyi keretbe.
Ehelyett kiválasztáskor dönt a Watt mennyiség, az eladó szava, a kinézet, az ár, a márkanév és jó esetben egy meghallgatás a 10-20, vagy akár 100 négyzetméteres üzletben.
Az előbb felsorolt tényezők egyike sem fog hozzásegíteni a rendszeredhez és zenei ízlésedhez leginkább passzoló autóhifi mélysugárzó kiválasztásához.
Miért nem érdemes az üzletben autóhifi mélyládát meghallgatni?
Azért mert más méretű láda szól jól egy nagy üzletben, más méretű szól jól egy kisbuszban és teljesen más méretű egy kispolszkiban, ahányféle autó van kb. annyiféle autóhifi mélyládát lehetne gyártani.
Nem csak az autó mérete lényeges, számít a hallgatott zenei anyag is.
Más mélyládát kíván a rap, techno, rock és jazz zene, számít az autóban lévő erősítő, hangja és ereje is (szándékosan nem teljesítményt írtam).
Mindezek után, ami a legjobban számít, az a Te ízlésed!
Hogy lehet ezek után biztosra menni? Sehogy!
Ha teheted, kérd ki az autóhifi eladó véleményét (ha az a ritka eset áll fent, hogy ért is ahhoz, amit csinál) és kérd meg arra, hogy ajánljon néhány mélyládát az általad hallgatott zenei stílushoz és az autódhoz. Ilyenkor már jó esetben leszűkül a kör néhány darab autóhifi mélyládára, amelyeket már a saját autódban, a saját rendszereden, a saját lemezeiddel össze tudsz hasonlítani.
Jó tanács!
Csak próbaképen hallgass meg egy magasabb kategóriájú autóhifi mélyládát is, biztos vagyok benne, hogy alaposan ki fog tisztulni a kép arról, hogy mi az igazi különbség mélynyomó és mélynyomó között, másrészt, ha egy igazi "nagyágyút" használsz a teszteléshez viszonyítási alapnak, nem fogsz belezavarodni a tesztelésbe.
Hány wattos autóhifi mélynyomót vegyek?
Az autóhifi mélynyomóknál, ugyanúgy mint az erősítőknél is, a legutolsó szempont a Watt a rangsorolásnál.
Semmit nem jelent, nem utal a teljesítményre, nem utal arra sem, hogy mekkorát fog szólni a mélynyomó, de legfőbbképpen az autóhifi mélynyomó hangjára nem utal.
Miért?
Mi már rengeteg első helyezést gyűjtöttünk autóhifi hangnyomás versenyeken 1 hangszórós kategóriában, egy olyan hangszóróval, ami 300W Wattos, 40ezer forintba kerül, 30cm átmérőjű, és egymagában képes 149,8dB-es hangnyomást produkálni az autóban. (Viszonyításképpen a Jumbo Jet repülőgép felszállásakor csak 120dB a hangnyomás)
Ezt a hangnyomást gyakran, akár több (4-6db), Wattok alapján nagyobb teljesítményű hangszóróval sem tudják produkálni. Miért?
Mert a mélynyomóra írt Wattok semmit nem jelentenek.
Egy másik dolog: egy pl. 500 Watt teljesítményű hangszórónak a hangja lehet kopogós, vagy túlságosan sub-os, hangos vagy halk, lötyögős, pontatlan, lehet gyors, lehet lassú, lehet olyan, ami tetszeni fog és lehet olyan is, ami nem fog tetszeni, az egyik kifejezetten "feka-zenén" lesz ideális míg egy másik pont rock zenére lesz a legjobb választás, az egyik lehet 10.000.- Ft, míg a másik 350.000.- Ft.
500Watt - 500Watt,
madár - madár,
autó - autó,
szőke nő - szőke nő,
Szerintem Te sem "autót" akarsz venni, hiszen ebbe a fogalomba beletartozik a Suzuki Alto-tól a legújabb Audi A8-ig minden, ugyanígy az 500 Wattos mélysugárzó és az 500 Wattos erősítő is lehet Alto, vagy AUDI A8 kategóriájú, amit az árak elég gyakran tükröznek is.
Melyek a jó autóhifi mélynyomó ismérvei?
A műszaki adatok? A Wattok? A membrán anyaga, a mágnes mérete?
Azt, hogy végül mekkora örömöt és milyen zenei élményt fog neked egy autóhifi mélysugárzó nyújtani, nem csak egy-két dolog határozza meg.
Kár azt állítani, hogy a papír membrános, vagy az alumínium kosaras, vagy akár a nagy mágnesű hangszórók szólnak jól.
Ez körülbelül olyan, mintha azt állítaná valaki, hogy csak a spoileres, vagy csak a sportkipufogós autó a jó autó.
Nyilván jó dolog a spoiler (aluöntvény kosár) és a sportkipufogó (nagy mágnes), de önmagában csak ezek megléte semmit nem ér, hiszen, ha ezek egy gyenge, romhalmaz autó tartozékai, akkor inkább csak arra alkalmasak, hogy mosolyt csaljanak az emberek arcára.
Műszaki paraméterek, Wattok, frekvencia átvitel: sajnos ezek sem adnak megfelelő információt arról, hogy mit is várhatsz attól az autóhifi mélynyomótól, amelyet egy "frekvencia átvitel: 15 - 7000Hz" felirat miatt vennél meg.
Miért?
Mert ezt körülbelül az autóhifi mélysugárzók 95 százaléka tudja és kizárt az, hogy az egyforma paraméterek ellenére, mindegyik egyformán, de legalább hasonlóan szóljon.
Mire figyelj egy mélynyomó kiválasztásánál?
Egy mélynyomó hangszórónál rengeteg dolog van, ami befolyásolja az erejét és a hangját, ezzel együtt azt az élményt, amit tőle kaphatsz.
Ilyenek lehetnek:
A mágnes erőssége: szándékosan nem mágnes méretet írtam, hiszen léteznek már NEODYMIUM mágneses mélysugárzók, amelyek a megszokott Ferrit mágnesekhez képest meglepően kis méretű "motort" cipelnek, de ezek ereje mégis többszöröse a hagyományosnak.
Minél nagyobb ereje van a mágnesnek, a mágnesben mozgó, membránt mozgató tekercs (elektromágnes) annál nagyobb erővel képes a membránt elmozdítani.
Ennek köszönhetően a hangszóró hangja súlyosabb, precízebb és erőteljesebb lesz, mert így könnyebb és pontosabb lesz a membrán mozgatása, illetve kis méretű zárt ládánál kevésbé jelent majd gondot neki a membrán nagy kimozdulásakor keletkező "vákuum", ami miatt a gyengébb hangszórók hangja kopogóssá válhat.
Fontos! gyakran volt már téma internetes fórumokon az, hogy sok olcsó gagyi hangszóró óriási mágnessel van felvértezve, hangjuk mégis csapnivaló, ennek oka többnyire az, hogy a tekercselés olyan bennük, mint egy komolyabb, kalaptartóba rakható ovál hangszóróban. Nem érdemes bedőlni ennek a trükknek.
Tekercselés: ez a mágnes erősségén kívül a másik legfontosabb tényező.
Minél nagyobb ármérőjű és minél hosszabb a lengőcséve annál nagyobb és erősebb tekercs (elektromágnes) fér el rajta.
Az sem mindegy milyen hosszúságú ez a tekercselés, az átlagos mélysugárzóknál ez kb. 20mm, míg ez a komoly autóhifi mélysugárzóknál elérheti a 42, vagy akár a 65mm-es hosszúságot is, így az autóhifi mélysugárzó tekercse nagy hangerőn (nagy membránkitéréseknél) is továbbra is benne marad a mágneses térben és lineáris tud maradni, tehát nem fog eltűnni nagy hangerőn sem a mélytartomány legalja.
Ha egy olyan mélysugárzót találtál amelynek a motorja rendben van, akkor már jó esetben nyugodtan hátra is dőlhetsz, mert jó úton haladsz, igaz ritka az a hangszóró, amelybe bele lehet látni, de ha egy legalább 6cm hosszú tekercs néz veled farkasszemet egy 3" vastagságú csévén és a karod már kezd görcsbe rándulni a hangszóró súlyától (kivétel ha az NEODYMIUM mágneses), akkor már nincs sok ok az aggodalomra.
Mélynyomó hangnyomásra, vagy hangminőségre?
Nincs olyan, hogy egy autóhifi mélynyomó kifejezetten hangnyomásra, vagy hangminőségre lesz jó, azt csak a hangszórónak épített láda fogja meghatározni. Az az autóhifi mélysugárzó, amelyik erős, az ideális esetben ennek következtében pontos is és emiatt tökéletes választás lehet dücc-dücc mentes jazz zenére is.
A membrán anyagának, vagy a mélynyomó kosarának jó megválasztása csak másodlagos...
A membránnak rendkívül merevnek és könnyűnek kell lennie, a hangszóró kosárnak pedig masszívnak, a komolyabb autóhifi hangszórókon ez alumíniumból készül, ennek haszna az, hogy nem "zenél" mint mondjuk az, amelyik lemezből készült.
Egy űrtechnológiával készült membrán és egy hangszórókosár nem fogja pótolni a gyenge mágnest és a tekercselést.
Ezek az alkotóelemek azonban szorosan összefüggenek egymással, sok dolognak kell összhangban lenni egy hangszóróban ahhoz, hogy a végeredmény tökéletes legyen.
Érdemes tehát kerülni a
- Watt és frekvenciamenet alapján vásárlást,
- a hangszórómembrán anyagának firtatását,
- a kosár fricskázgatását és pöckölgetését,
- a mágnesek méregetését és
- a kész mélyládák membránjának ütögetését.
Helyette hasznosabb, egy már bekötött autóhifi erősítővel és némi szabadidővel elindulni vásárolni és meghallgatni a saját autódban, a saját rendszereden és a saját zenéddel, hogy melyik lesz az a mélysugárzó, amelyikkel együtt szeretnél élni.
Nem vagyok elégedett az autóhifi mélysugárzóm hangjával!
Ennek sok oka lehet, ilyenkor célszerű személyesen megkeresned minket, de íme néhány ötlet a hibaelhárításhoz.
A leggyakoribb probléma az, hogy a mélysugárzó láda késik, külön szól a rendszertől, hangja kifejezetten hátulról hallható:
Fordítsd meg a mélyládán a polaritást, azaz kösd be fordítva. Ne félj nem lesz baja a hangszóródnak, mi ha tehetjük minden autóba így kötjük be, sőt ez már lassan íratlan szabály is a hozzáértő autóhifisek köreiben. Első hallásra szokatlan lesz a hang, úgy érzed majd, hogy halkabbak a mély hangok, de ilyenről szó nincs, csak megszűnt a hátulról érkező monoton zaj.
Ha ez nem segített a problémádon akkor nem árt megnézni miből is áll össze az a rendszer, nem kell csodát várni 10-20ezer forintos hangszóróktól és erősítőktől. Egy (Wattokban kifejezett teljesítménytől függetlenül) gyenge hangszóró mindig is késni fog.
Nem akarok autóhifi mélyládát, mert sok helyet foglal!
Bizonyos mélynyomó ládák nem foglalnak el sok helyet, csak minimum 8-20 litert vesznek el a csomagtartódból. Kivehetőek, ha nagy bevásárlás előtt kiveszed az autódból, akkor továbbra is ugyan úgy pakolhatsz ahogy előtte.
Még valami! Beépíthetjük a ládát rejtve is, kérdezd erről Zsoltit!
Ha nincs legalább 20 liternyi szabad hely a csomagtartódban, és a hét legtöbb napján tele van pakolva a csomagtartó, akkor valóban nincs sok esélye egy autóhifi mélynyomó ládának.
Nem akarok mélyládát, mert szétrázza az autómat...
...kilazulnak a ponthegesztések és már volt, akinek berepedt a szélvédője.
ÚRISTEN!!!! Ilyen nincs!
Ritka nagy marhaság ilyet állítani, egy autó minden eleme sokkal nagyobb mechanikai igénybevételnek van kitéve a közlekedésből és az utak minőségéből adódóan, mint amit egy első szélvédőt is 2-3mm-es mozgásra kényszerítő brutális rendszer okozhat.
Aki ilyeneket mond az csak frenkizni akar, jó színben szeretné feltüntetni gyenge rendszerét.
Hozzászólások Autóhifi mélynyomó választási tippek II. cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.